MEDIEBLOGGEN

Denne blog er ikke længere aktiv, da vi fremover skriver indlæg på www.mediacom.dk, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

mandag, november 06, 2006

Reklamer i computerspil

Snart vil det være muligt at måle seertal på computer­spil. Nielsen Media Research regner med i midten af 2007 at være klar til at lancere deres længe ventede GamePlay Metrics. Dette måle­instrument er interessant i forhold til reklame­branchen, når der skal tilrettelægges in-game reklamekampagner.
Af Christian Sondrup
Der har længe været fokus på computerspil som det næste medie for placering af reklameannoncer, men hidtil har det været svært at sige noget om selve effekten og hvem, der egentlig bliver eksponeret. I takt med at flere har fået bredbånd og er begyndt at spille online, er der nu blevet udarbejdet et redskab, der - ligesom med seertal i fjernsynet – kan måle, hvem der spiller computerspil.

Computerspil er interessant som annoncerings­mulighed, da dette er en branche i voldsom vækst. En forbrugerundersøgelse fra Entertainment Software Association viser, at 42% af alle amerikanere har købt eller planlægger at købe et computerspil i år. Derudover fremgår det, at antallet af solgte computerspil fra 1996 til 2005 er steget fra 74,1 mio. til 228,5 mio. og branchen spås en vækstrate på næsten 29% over de næste par år. Og så er det ikke kun drenge og mænd, der gamer. Ifølge undersøgelsen er 62% mænd, mens 38% er kvinder. At flere kvinder er begyndt at spille computer blev også bekræftet i en artikel i Berlingske Tidende for nylig.

Ifølge Nielsen Media Research vil deres nye måle­instrument, GamePlay Metrics, via spillekonsoler som Xbox og Playstation 2 kunne indsamle informationer om, hvilke spil der bliver spillet og demografiske data om de personer, der spiller.

”Et sådan måleinstrument vil give en klar profil over, hvem der spiller hvilke computerspil. Denne information vil være nyttefuld i mediaplanlægningen,” mener mediaplanner Anders Clausen. ”In-game annoncering er pt. i en eksperimenterede fase pga. uklarhed om effekten, men med præcise målinger og målgruppeprofiler vil dette medie fremover spille en større rolle i sammensætningen af det samlede mediemix. Ikke mindst pga. det stigende antal af gamere, der giver mulighed for større eksponering.”

TV-mediet er stadig essentielt i mange kampagner, men er blevet mindre effektivt, efterhånden som ny teknologi gør det lettere at springe reklamerne over. Det er bl.a. på den baggrund, at The Yankee Group anslår, at markedet for in-game annoncering vil vokse eksplosivt og ved slutningen af dette årti omsætte for over 700 millioner dollars.

”Det bliver rigtig spændende at følge udviklingen på dette område. Det er bestemt et medie, som vi vil holde øje med og forventer os, at der vil blive afsat flere annoncekroner til fremover,” afslutter Anders Clausen.

Læs mere om GamePlay Metrics på
www.nielsenmedia.com