MEDIEBLOGGEN

Denne blog er ikke længere aktiv, da vi fremover skriver indlæg på www.mediacom.dk, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

fredag, december 23, 2005

Mobile Marketingtendenser 2006

Af Allan Rechtmann
Markedet for mobiltelefoni er i hastig udvikling. I annoncemæssig sammenhæng har marked været karakteriseret af en række udbydere, der har eksperimenteret med forskellige marketing modeller.
Markedet har indtil dags dato været præget af den ”gode ide” og har haft omdrejningspunkt i konkurrenceelementet. De primære kampagnemål har i 2005 derfor været at skabe:
• Øget opmærksomhed via konkurrencer

• Involvering
• Forlænge budskabserindringen (top of mind)
• Content/indhold
Disse mål, samt det seneste skud på stammen, ’mobile gaming’, vil i høj grad også ses forfulgt i 2006.
Forståelsen af den mobile platform vil også gennemgå forandring. Den vil i 2006 i højere grad gå i to retninger. På den ene side som ’konvergens medie’. Her vil enkelte mediegrupper med hjælp fra den mobile platform, kunne øge værdien af deres eget medie. Således vil man se en betydelig stigning i mobile marketing, som en hyppigere bestanddel af standardmarkedsføringen.
På den anden side vil flere og flere annoncører samtidig benytte den mobile platform som et selvstændigt kommunikationsmedie, især overfor unge segmenter. Kommunikation vil i denne sammenhæng i høj grad være baseret på sms-flows, oplevelser via ”on-pack” markedsføring, content, involvering via blogs og IVR-universer. Der vil i særdeleshed ske en kraftig stigning i brandede spil, ringetoner og digital præmiering.
Permissions vil ligeledes værre i høj kurs i 2006. Langt størstedelen af mobile marketingaktiviteter vil være med indbygget permissions og database, der efterfølgende giver mulighed for at kommunikere personligt og skræddersyet til kundebaser for low cost.
Efterhånden som mediebureauerne har taget det den mobile platform til sig, vil man i de kommende år se et langt større fokus på effektmåling og ROI.
Mobile marketing i 2006/07 vil derfor i højere grad består af leadkvalificering, CRM-forløb, nichekommunikation via mobilen til udvalgte målgrupper, portaler og endelig salg direkte via mobilen.
Markedet bevæger sig med andre ord fra et omdrejningspunkt omkring eksponeringer til højere grad at fokusere på eksponeringer med involvering og effekt.