MEDIEBLOGGEN

Denne blog er ikke længere aktiv, da vi fremover skriver indlæg på www.mediacom.dk, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

torsdag, februar 09, 2006

Online trackingsystemer i 2006

Af Søren Clausen

I takt med at online annonceomsætningen er steget betydeligt over de seneste år, er behovet for trackingsystemer til validering og analyse af online kampagnedata blevet større for annoncørerne. Dagene, hvor online annoncering blot var et add-on i annoncørernes medie-mix er overstået, og de fleste større annoncører har i dag en klar strategi for deres online annoncering. Det betyder samtidig, at markedet for trackingudbydere har været støt stigende, da vigtigheden af stærke tracking- og optimeringsværktøjer er høj, når budgetterne til onlineannoncering er i vækst. Denne udvikling vil helt klart fortsætte i 2006, hvor alle prognoser taler for yderligere vækst i online annonceomsætningen.

Søgemaskinen Google har imidlertid i slutningen af 2005 introduceret et gratis analyseværktøj – Google Analytics – som kan blive en trussel mod mange trackingudbydere, der traditionelt har krævet betaling for samme ydelse. Google Analytics kan hjælpe annoncører med at lave post-click analyser over deres annoncering på Google og andre netmedier og samtidig give et hurtigt overblik over ROI og spending af online budgettet. Google Analytics er imidlertid ikke at betragte som et komplet kampagneoptimeringsværktøj, idet systemet ikke er velegnet til optimering af bannerannoncering og heller ikke kan indsamle pre-click data, der er nødvendigt for at kunne få et retmæssigt billede af performance på en online kampagne. Google Analystics er således et fint værktøj til den mindre online annoncør, der er tilfreds med en ganske enkelt ROI betragtning på kampagneaktiviteterne på nettet, men er ikke tilstrækkelig til den større og mere komplekse online-annoncør, der ønsker en mere omfattende rapportering på sine aktiviteter.

Med væksten i online budgetterne, og det medfølgende behov for et komplet trackingværtøj i kampagneeksekveringen, vil store trackingudbydere som Emediate, DART og Adform, blive vigtige samarbejdspartnere for online-annoncørerne i 2006. Googles nye analyseværktøj vil samtidig tvinge mindre udbydere til enten at lukke eller at udvide produktporteføljen, således at flere udbydere af komplet integrerede ad-serving og post-click trackingværktøjer vil se dagens lys i 2006. Sammen med Googles gratis alternativ, vil de flere udbydere på markedet sandsynligvis medføre et lavere prisniveau end hidtil, hvilket vil være til gavn for online-annoncørerne i 2006.