MEDIEBLOGGEN

Denne blog er ikke længere aktiv, da vi fremover skriver indlæg på www.mediacom.dk, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

onsdag, december 06, 2006

Hvad kan annoncører bruge blogs til?

Antallet af blogs er på ganske kort tid eksploderet på internettet, hvilket har gjort fænomenet interessant for annoncører. Det er der flere gode grunde til.
Af Christian Sondrup
Rigtige mange mennesker har over de sidste to år taget blog-fænomenet til sig og oprettet deres egen. Det gælder både privatpersoner og virksomheder, der ønsker større dialog med deres kunder. Stort set samtlige nyheds­oplæsere på TV har efterhånden fået deres egen blog. I det hele taget er blogs et godt eksempel på, at internettet er blevet mere interaktivt og brugerdrevent (se blog om web 2.0).

Blogs er en let og effektiv metode til videns­deling og de fleste bloggere bruger typisk denne kommunikations­­vej til at dele deres viden om specielle emner med andre. Nogle bloggere har derfor også et større antal læsere end andre. Et antal læsere som via disse blogs kan eksponeres for annoncer.

Hvorfor annoncere på blogs…
Ifølge interactive planner Mads Sønnichsen er der flere gode grunde til, at blog-annoncering fremover vil være værdifuldt for annoncører.

”Det er ikke kun antallet af blogs, der er hastigt stigende, men også antallet af læsere, hvilket betyder større eksponering”, vurderer Sønnichsen. ”Derudover omhandler blogs typisk et afgrænset emneområde, hvilket gør annonceringen mere målrettet og placerer annoncen i en relevant kontekst.”

”Det er også interessant at se hvem, der blogger og læser blogs. Der er typisk tale om en slags trendsættere, hvis ord og anbefalinger påvirker andre – hvilket også er spændende i et viralt perspektiv,” fortsætter Sønnichsen. ”Blogs er ofte er del af et netværk, der linker til ’ligesindede’ bloggere eller relevante sites, så hvis man forstår at målrette sin annoncering til det rette netværk, kan der opstå en viral effekt.”

Blog-fænomenet er dog ikke helt problemfrit i forhold til annoncering. F.eks. kan mange blogs virke useriøse, hvilket kan skade ens annoncer.

Hvordan annoncere på blogs…
Der er flere annoncemuligheder i forbindelse med blogs. Der kan bl.a. benyttes traditionelle banner-reklamer, Google AdSense, links og sponsorerede videoblogs.

Amerikanske BlogAds har specialiseret sig i annoncering på blogs. Og de har gjort sig et par erfaringer, når det handler om at skabe resultater med dette medie:

- Annoncering skal så vidt muligt være relevant i forhold til stofområdet på bloggen.
- Den skal være underholdende og må godt provokere lidt.
- Den skal fokusere på hvilken værdi, produktet tilbyder forbrugeren.
- Den skal give udtryk for at forstå og være en del af netværket.

Klik her for et par tips og nogle eksempler på, hvordan du skal konstruere dine annoncer for at få det meste ud af blog-annoncering.

”Mediacom Interactive har stor fokus på blogging og alle andre former for brugergenereret content. Indtil videre er annoncering i blogs hovedsageligt drevet af Google AdSense. Når Google lancerer deres bannersystem vil disse også være at finde på blogs. Dette vil sidestille blogs med gængse medier. Det skal blive spændende at se, hvornår vi får et annonce-netværk herhjemme, der kan tage hånd om annoncering specifikt til danske blogs,” afslutter Mads Sønnichsen.