MEDIEBLOGGEN

Denne blog er ikke længere aktiv, da vi fremover skriver indlæg på www.mediacom.dk, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

mandag, marts 12, 2007

Mediacom glæder sig over nye målinger af online medier

Af Annemarie Kirk, Mediacom Interactive
Den 1. maj overtager det polske firma Gemius ansvaret for de officielle trafikmålinger på internettet i Danmark. I den forbindelse sker der en række ændringer. Fremover vil sites hos FDIM blive benævnt ”udgivelser”, og et af de parametre, vi kender; nemlig ”unikke brugere” vil ophøre med at eksistere. I stedet går man over til at bruge betegnelserne ”brugere” og ”brugertal”; noget som kan sammenlignes med TVs ”seertal”, radioens ”lyttertal” og avisens ”læsertal”. Med introduktionen af Gemius introducerer FDIM desuden et nyt profilværktøj, som gør det muligt at se levere profiler af brugere på et givent site.

I modsætning til tidligere er det ikke kun medlemmer af FDIM, der måles, men alle sites i Danmark. Det betyder, at man for første gang vil have en ide om, hvor mange timer danskerne bruger på danske hjemmesider, på udenlandske hjemmesider, på e-handel og homebanking etc. Det vil dog fortsat kun være medlemmer, der kan komme ind på FDIMs topliste. Det skyldes, at der vil blive målt grundigere på FDIMs medlemmernes sider. Det er værd at bemærke, at tallene først vil blive offentliggjort over 30 dage efter månedsafslutning. Dette skyldes den nye og meget grundigere tilgang til måling.

Mediacoms interactive direktør Henrik Løwe siger: ”Det har længe været et ønske fra vores side, at man havde mere præcise tal på danske sites. Derfor hilser vi Gemius velkommen og vil bruge det meget aktivt i forhold til planlægning og optimering af kampagner. Vi forventer også, at nogle sites vil opleve en nedgang i forbindelse med introduktionen og vi vil observere dette på nært hold.”