MEDIEBLOGGEN

Denne blog er ikke længere aktiv, da vi fremover skriver indlæg på www.mediacom.dk, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

tirsdag, januar 30, 2007

Nye tracking-tiltag hos Mediacom

En række nye tracking-tiltag giver mulighed for bedre geografisk targeting og automatisk optimering af banner-kreativer.
Af Christian Sondrup
I Mediacom Interactive benyttes et avanceret tracking-system til løbende at optimere og evaluere vores kunders online kampagner. Dette tracking-system vil i løbet af foråret blive udvidet med et par nye tiltag, der kan bruges til at gøre trackingen endnu mere detaljeret. Deres udsendte blog-skribent fangede tracking-ekspert Lars M. B. Anthonisen i et ledigt øjeblik. Her fortalte han om perspektiverne for de nye tiltag og om hvorfor tracking i det hele taget er så vigtigt for online-kampagner.

Et af de kommende tiltag er såkaldt geo-targeting. Kan du forklare for vores læsere, hvad dette går ud på og vil betyde for annoncørerne?

”Geo-targeting gør det muligt for os i kampagner at segmentere direkte mod forskellige landsdele. Dette foregår konkret ved at forskellige bannere oploades til vores tracking-system. Via registrering af IP-adresser kan der sørges for, at eksempelvis befolkningen øst og vest for Storebælt bliver eksponeret for hver deres budskab/banner. På den måde vil det bl.a. være muligt at tilpasse bannere til udvalgte landsdele eller kommuner rundt omkring i landet. Det giver os nye muligheder for at ramme vores kunders målgrupper endnu mere direkte.

Et eksempel kunne være et specifikt tilbud på en avis (Politiken) øst for Storebælt og en anden avis (JP) vest for Storebælt. Vi kan derfor ved at indkøbe placeringer som hidtil og bruge geo-targeting ramme målgruppen endnu mere præcist. Det eneste der kræves, er forskellige banner­kreativer.”

Et andet nyt tiltag er rotators (bannere i rotation). Hvad vil det få af betydning for kampagne-planlægningen?

”Ja, rotators er et spændende tiltag, som vi forventer meget af. Det vil fremover gøre det nemmere at håndtere og optimere bannere i rotation. Pointen er, at vores system nu selv kan vurdere, hvilket banner-kreativ, der performer bedst ud fra f.eks. klik- og/eller konverteringsrate. Ud fra denne vurdering bliver systemet i stand til selv at opprioritere det format, der fungerer bedst i forhold til målsætningen. På den måde giver denne nyudvikling af rotators mulighed for automatisk optimering af online-kampagner.”

Kan du give et eksempel på, hvad det kan bruges til i praksis?

”Hvis vi bruger samme eksempel som før med en avis-kampagne, så lad os antage, at vi har to forskellige bannere fra samme kampagne. Hvis vi har valgt, at bannerne skal optimeres efter klikraten, så vil tracking-systemet efter et stykke tid selv kunne vurdere hvilket banner, der performer bedst – altså leverer flest klik - og derefter give dette format de fleste eksponeringer. Det vil give en mere effektiv kampagne og optimere den samlede performance.”

Det lyder ikke dårligt. Kan du afslutningsvis sige noget om de mere overordnede fordele ved sådanne tracking-systemer?

”Det er en åbenlys fordel ved sådanne systemer, at de måler på samme måde på alle sites/medier. Det gør det nemmere at lave sammenligninger og benchmark-analyser. Brugen af den samme målemetode for forskellige medier giver alt andet lige et mere retvisende billede af en samlet kampagnes performance.

En anden bonus ved at benytte tracking-systemer er, at det er nemmere at forebygge og bekæmpe f.eks. kliksnyd hos medierne. Dette sker ved, at trackingen registrerer både klik og unikke klik, som vi så kan sammenligne ved hjælp af IP-adresseudtræk. Dette giver både os og kunderne [annoncørerne] en tryghed for at de får det, de betaler for, hvilket måske er den største fordel ved tracking i det hele taget.”


1 Comments:

At 1:26 PM, Anonymous Anonym said...

Hvilken IP-nummerdatabase bruger I til sondring mellem øst/vest for Storebælt, og hvor stor træfsikkerhed anslår I den til at have?

Vi har tidligere evalueret en sådan database, men datakvaliteten var så ringe, at det i praksis var ubrugeligt.

 

Send en kommentar

<< Home