MEDIEBLOGGEN

Denne blog er ikke længere aktiv, da vi fremover skriver indlæg på www.mediacom.dk, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

fredag, marts 23, 2007

Sår tvivl om nyt medie

Verden over får det nye webunivers, Second Life, massiv omtale for tiden. Blandt de nye indbyggere er flere danske virksomheder - senest Se og Hør. Men medieekspert advarer nu mod at bruge for mange kræfter på Second Life.
Af Jens Jørgen Madsen (Artikel fra Business.dk 20/3)
Et af de mest hypede nye medier de seneste år har været det virtuelle univers, Second Life, hvor man på nettet kan bevæge sig rundt i en fuldstændig parallel verden til den virkelige. Kloden rundt har adskillige firmaer og privatpersoner gjort et stort nummer ud af at flytte ind i Second Life med både virtuelt land, ejendomme, ting, design, personer og kunstige udgaver af hele deres virksomhed.

Oven i kommer, at man kan bruge penge i Second Life - såkaldte Linden Dollars - som tillige kan veksles tilbage til hård valuta. Dagligt bliver der handlet for 6 mio. kr. Og banker som eksempelvis Saxo Bank satser direkte på at erhverve nye kunder via den virtuelle verden. Tilsammen har det efterladt et indtryk af, at det næsten var mere vigtigt at være tilstede i Second Life end udenfor.

Mediabureau advarer
Men nu advarer mediabureauet MediaCom kraftigt imod at hoppe hovedkulds med på bølgen og bruge for mange kræfter og penge på det nye medie.
»Det er lidt som med internettet for 12 år siden, hvor alle bare skulle have deres eget internetsite, uden de vidste, hvad de ville med det. Senest har også Se og Hør oprettet deres bygning i Second Life for at kunne sige, at nu er de også i Second Life,« siger Torben Klitfelt, interactive manager og ekspert i nye medier hos MediaCom, og fortsætter: »Men danske virksomheder skal tænke sig om en ekstra gang inden de flytter ind. De skal have en strategi med Second Life. Det er ikke nok blot at oprette en bygning med et logo. Skal man have succes i Second Life, kræver det næsten en 'Second Life-master', der konstant kan opdatere virksomhedens butik og univers.«

Få aktive brugere
Han peger samtidig på, at Second Life reelt har forsvindende få brugere. På verdensplan er der godt nok lidt over 4,7 mio. registrerede brugere. Og dagligt oprettes omkring 20.000 nye profiler. Men på flere tidspunkter i går mandag var der ikke meget mere end 17.000 brugere online på samme tid. Og det er vel at mærke brugere fra hele verden.

»Mange registrerer sig, kigger lidt rundt i Second Life, og så kommer de aldrig igen. Og hard core brugerne er der ikke særligt mange af,« siger Torben Klitfelt og henviser til, at der kun er omkring 40.000 registrerede danskere. Til sammenligning har det danske ungdomssite, Arto, omkring 9-10.000 faste brugere online på en almindelig formiddag.

»Hver anden dag er der nyheder i medierne om historier fra Second Life, men det meste af det er hype og meget lidt substans. Det er kun under halvdelen af Second Lifes indbyggere, som kommer tilbage,« siger Torben Klitfelt, som mener det virtuelle univers lider under, at man selv skal opbygge det virtuelle univers. »Det er jo ikke et spil som 'World of Warcraft' med masser af 3D-effekter og udfordringer. Man skal selv skabe den oplevelse, man vil have, hvilket er krævende. Der er heller ingen point eller givne opgaver.«

Tøv en kende
Ifølge Torben Klitfelt bør danske virksomheder derfor tøve med at rykke ind. »Vi siger til vores annoncører, at hvis man vil have hypen, så kan man godt investere i at få lavet et hus derinde eller købe en ø i Second Life. IBM har for eksempel købt en stribe øer, men man skal have en klar strategi for, hvad man vil med det. Der er jo også andre virtuelle universer - Virtual Nightlife for eksempel. Og så er der altså ikke nok trafik i Second Life til, at man kan lave det store salg. Spørgsmålet er, om det kommer med tiden - eller om det helt dør ud,« siger han.

Medarbejderne hos MediaCom har selv brugt en del tid i Second Life for at gøre sig fortrolige med det virtuelle univers. Et interessant aspekt er, at der stadig kommer nye danske indbyggere og firmaer til. »Men der mangler kontinuerlig fornyelse. Og så har Second Life et stort problem med kapaciteten. Selv om man har en super hurtig computer og minimum 1000 RAM, så skal man være meget tålmodig. Er der for eksempel mere end 50 brugere på et bestemt område på Second Life, kan systemet tit gå ned. Jeg har ret ofte været ude for at blive smidt af. Og jeg sidder endda på en ret hurtig maskine.«