MEDIEBLOGGEN

Denne blog er ikke længere aktiv, da vi fremover skriver indlæg på www.mediacom.dk, hvor du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

torsdag, juni 28, 2007

Digital fokus i Cannes Lions 07

Af Søren Clausen
Reklamebranchens årlige festival i Cannes er netop overstået, og vanen tro blev de bedste og mest nyskabende kampagner fejret med manér. Et af de helt store tilløbsstykker ved årets festival var uddelingen af Cyber Lions, hvor de bedste interaktive og digitale kampagner blev præmieret med henholdsvis Grand Prix, Guld, Sølv og Bronze løver. De digitale mediers indmarch var et gennemgående tema i mange af indlæggene i løbet af ugen, og det blev gjort klart for enhver, at man som annoncør er nødt til at forholde sig forbrugernes forandrede medievaner, hvis man ikke vil risikere at blive distanceret af konkurrenterne. Microsoft – som var hovedsponsor ved årets Cannes festival – var naturligvis en af fortalerne for paradigmeskiftet i forbrugernes medievaner, og for at perspektivere budskabet, har de produceret en lille film, som på underholdende vis eksemplificerer forskellen mellem den traditionelle annoncør og den moderne medieforbruger. Tag selv et kig her:
http://bringtheloveback.com/2007/05/16/mdas_europe/

Der var desværre meget få danske prisvindere ved årets festival, men det lykkedes dog for Saatchi & Saatchi at hjemtage en Sølv Cyber Lion for viral filmen ”Dynamite Surfing”, som kørte tidligere på året for Quicksilver i Danmark. Kampagnen var uden tvivl en af de mest markante og opmærksomheds-skabende virale film, der har set dagens lys i Danmark. Den henvender sig primært til ”surfer” segmentet, men formåede trods det, at komme ud til en langt bredere mainstream target group på global plan. Til dato er filmen blevet vist over 20. mio. gange og på kun 4 dage formåede filmen at dukke op på 95 % af alle surfer websites i verden. Se selv filmen her:
http://www.break.com/index/dynamite_surfing.html

Der blev i alt uddelt 3 Grand Prix Cyber Lions, som er den højeste hæder en digital kampagne kan opnå i Cannes. Den mest nyskabende af disse blev tildelt det svenske bureau Farfar, der for Diesel havde kreeret en online kampagne, hvor sitet diesel.com blev ”hacket” af 2 unge piger, der i en periode på 5 dage omdøbte sitet til Heidis.com. I samme proces havde stjålet hele Diesels nye undertøjs kollektion for piger, som de stolt fremviste via forskellige webcams i ugens løb. Det hackede site lagde i bedste web 2.0 stil op til brugerinteraktion via bl.a. chat og billedoploads, og brugerne havde således mulighed for at stille opgaver til pigerne, der til lejligheden havde låst sig inde på et hotelværelse med en fyr, som var kidnappet hos Diesel. Kampagnen var helt unik i sin anvendelse af websitet, og der er formentlig langt imellem annoncører, der tør skrinlægge sit hoveddomæne for en periode, for at gøre plads til en aktivitet, som i den grad skiller sig ud fra mængden. Se en uddybende beskrivelse af kampagnen her:
http://www.farfar.se/awards/cannes2007/heidies/

Besøg Cannes Lions website for at få en oversigt og beskrivelse af alle digitale prisvindere her:
http://www.canneslionslive.com/cyber/win_1_1.htm